Tuesday, March 9, 2010

Inspiration

4 comments:

Anonymous said...

Hello Amara! Jag har följt din blogg länge o rådiggar den och allting i den (dina målningar etc ;))

Nu till en fråga som inte hör till inlägget.


Jag har fått en förfrågan om en som vill köpa en tavla av mig (min första kund kan man säga!!) och JAG VET att man inte ska jämföra sig eller lägga så stor vikt i vad alla andra tar osv, för de är så olika hur mkt jobb man lagt ner o kostnad för material osv..

Men jag vill ju inte ta för lite heller, även om jag e medveten om att man måste börja "litet" när man e "ny i branschen". Eller?
Det är en STOR oljemålning som jag pratar om.
Så nu till frågan.. Ungefär vad har du för cirka priser på dina tavlor? Typ en stor tavla..? Hur tänker du kring de här?

Jag vet inte vem annan jag ska vända mig till som man skulle kunna få lite vettiga tips / råd av. Det är btw jag som skrivit om Kreatima o rea dukar till dig förut =) hehe.

Du behöver inte svara. Men vore jätte tacksam om du kunde det, så man kan fundera vidare lite.

KRAM!

Amara said...

Hej!
Tack vad kul :)

Det där är så svårt. Jag har själv haft problem med det.
Men man ska tänka på hur stor tavlan är och hur mycket tid du har lagt ner och sedan kostnaderna du lagt ned.
Om du har lagt ner 8 timmar om dagen i en vecka så är det ju inte värt att sälja en tavla för 1500 spänn. Då blir det ju en timlön på 30 spänn i timmen.

De största tavlorna jag säljer är 100x80cm och då tar jag 3000-5000 kr.Det beror helt på hur lång tid jag har lagt ned.
De mindre tavlorna kostar runt 700-1500 kr.
Men jag har hört att jag egentligen tar alldeles för lite. Att man ska ta minst 1500 för en tavla oavsett vad. Men eftersom jag är rookie så tar jag lite mindre i början. Fast man ska inte tänka så egentligen.
Det är skit jobbigt att sätta priser på sina egna saker. man vill inte ta för mycket men inte för lite heller.

Men hur stor är tavlan? Hur länge har du jobbat på den. Och vad har du tänkt för pris?

Anonymous said...

Oh shit. Tack så hemskt mkt för svar! Har liksom ingen annan o vända mig till om man säger så när de kommer till såna här saker. O de kändes så mycket bättre nu! Tack tack tack!

Shit. Om du vet vilken ångest jag haft över det här!? HAHA. Fick panik o tänkte "Näe fan måste fråga Amara!" =)

Jag minns ej storlek men den är Stor, typ största storleken som man kan köpa i en måleriaffär som färdig uppspänd duk).

Jag har jobbat rätt så mycket med den. För olja är ju lite pilligt o sen fixa o dona m. akrylspray tar ju sin tid haha =) Så nog har de gått en del timmar åt den.
Men Sedan är jag ju också en sån som kan ta en paus på ett halvår för att sedan fortsätta med tavlan efter ytterligare ett halvår igen, så de blir lite svårt o tänka hur många timmar jag lagt ner på en tavla.

Men jag kom på en till sak nu; Tavlan e långt ifrån klar. Så egentligen kommer hon kanske inte ens gilla det färdiga resultatet? Eller bör jag bara "fin justera" den som den är nu o sälja?
Men då känns det inte riktigt som det är det jag ville få fram med tavlan från första början ..
Vad tänker du kring detta? (Dock vet jag om att de är jag som e konstnären o de är jag som bestämmer på ett sätt) :P

Angående det du skrev om att ta minst 1500:- för en tavla lät jätte klokt!: Man vill ju inte undervärdera arbetet man lagt ner på tavlan.

Hade tänkt ta ca 2000:- för den här tavlan (?). . Men ja har en känsla av att ja skulle vilja gå över 2000:- ändå, men då känns det som om köparen kommer tappa intresset för jag e ju också en sån där "rookie" och dom som köper, kanske inte är beredda o betala hur mkt som helst bara för det. GAAAH!!

Oh My.. Vilka problem man har altså! :P

Men, Jag ska klura på det där en tid till. Sen återkommer jag om jag kommit fram till nåt =)

Amara said...

Hahah. Jag vet man får ju det. Hade jag med förut. Frågade hur många som helst hur mycket man ska ta och många hade ju olika åsikter.
Men kul att du fråga.

Hm okej då är det typ 116 kanske?

Men har hon sagt vad hon är villig att betala?
De finns ju de som inte förstår arbetet och värdet bakom en tavla. Så hon inte bara vill pröjjsa 1000 spänn.Då är det ingen ide tycker jag och då borde du vänta på någon annan köpare.
Det beror ju på hur du känner att du tycker det är viktigt att tavlan uppnår det du var ute efter. Eller om du behöver pengar och hon är nöjd så är det ju bara att fixa till lite.
Ibland kanske man gör något man inte gillar men som jätte många gillar. Så då är det ju bara go with the flow.
Jag målade en tavla som jag hade tänkt måla över för jag var inte alls nöjd. Men jag fortsatte ändå och det var den första tavlan jag sålde som flera var intresserade av.
Ja men 2000-3000 är bra pris tycker jag. Men som jag skrev innan är det bra att veta vad hon är villig och betala. Så kan ni komma överens om något pris.