Monday, June 21, 2010

Work

Såhär såg det ut på mitt förra jobb jag hade på ett textiltryckeri som bara ägna sig åt textilier. Nu jobbar jag i ett annat textiltryckeri fast mycket mindre. Finns även screentryck på papper, skyltar och plast. Utskrifter på affischer, planscher, roll ups m.m. Dekaler på bilar görs också där jag jobbar.
Ska ta lite bilder från mitt nuvarande jobb senare.

Många förstår inte riktigt hur man trycker på kläder exempelvis t shirts. På bilden ser ni en stor snurra med massa armar. Ovanför dem sätter man fast ramar som man har belyst innan. Man belyser ramar som har emulsion på sig. En grön smet som är känslig mot ljus. Man skriver ut (film) från datorn. Typ ett overheadpapper kan man säga. Om man vill ha en text så skriver man ut det i svart färg. Man skriver ut i så svart så möjligt för att ljus inte ska kunna tränga igenom. Man lägger filmen på duken och belyser sedan duken med ett speciellt ljus. När det är klart ska man spola ramen med vatten.
Nu när man spolar duken så försvinner emulsionen från duken där filmen har varit. Alltså den svarta texten. Emulsionen har torkat efter belysningen men inte där den svarta texten låg för ljuset kom inte åt det partiet. Nu kan man sätta in ramen i maskinen. Sätta i fyllare och rakel och sedan färg.
På den här snurran finns det armar med palletter på. Man trär t shirts på dem. De åker sedan runt ett helt varv. På vägen så trycks de. Sedan kan man trä av tshirten och lägga på rullbandet till ugnen. Plaggen måste åka genom en ugn i 150-160 grader för att färgen ska fästa.
Det är en lång process och många förstår inte riktigt hur det går till. Många kunder tror bara att man kör ut allt klart i en maskin men man gör allt för hand.

HÄR kan man se lite hur det går till. Det är en tävling som hålls i USA vilka som kan trycka mest t shirts på 15 minuter.
Detta är bara screentryck. Sen finns det transfertryck men det kan jag ta någon annan gång.

1 comment:

p said...

ser man på! kul med inblick..